Fysiotherapeuten praktijk Van Smeden

in Marum, Groningen

Nieuws

Lees hier over het nieuws rond onze praktijk en ons vakgebied. Tip: klik op de pijltjes voor meer of minder details!

Nieuwe Beweegrichtlijnen

Onlangs heeft de Nationale Gezondheidsraad nieuwe Beweegrichtlijnen gepubliceerd. Dat was nodig omdat de bestaande Beweegnorm incompleet en verouderd is.

Hoeveel beweging is nodig?
In plaats van een half uur per dag matig intensief bewegen, wordt nu geadviseerd om tenminste 150 minuten per week, verspreid over meerdere dagen, matige of zware inspanning te leveren. Daarnaast moet je twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen doen.
Dit is het minimum, wat nodig is voor een goede gezondheid. Het verdient aanbeveling om meer te doen.

Ook wordt aanbevolen om zo weinig mogelijk te zitten. Veel zitten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. De beenspieren werken als een pomp om het bloed naar boven te stuwen, waardoor het hart veel minder zwaar wordt belast dan bij stilzitten. Daarnaast verhoogt bewegen de doorbloeding van de organen en wordt het hart steeds weer getraind om goed te werken.

 

Aparte richtlijnen voor kinderen en ouderen.

Voor kinderen zijn de richtlijnen anders. Die moeten tenminste een uur per dag intensief bewegen.
Zij moeten tenminste drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen doen.

Ouderen moeten, naast de 150 minuten bewegen en de spier- en botversterkende oefeningen, ook nog elke week balanstraining doen, om het risico op vallen zoveel mogelijk te verkleinen.

 

Spierversterkende oefeningen

Hieronder valt krachttraining, maar ook sporten waarbij je moet rennen en springen vallen hieronder. Daarbij kun je denken aan hardlopen, tennis en voetbal. Ook zwemmen en fietsen, mits lang genoeg volgehouden, zijn geschikt voor spierversterking.

 

Botversterkende oefeningen

Na het 40e jaar neemt de botdichtheid af, waardoor je de botten moet versterken. Daarvoor zijn oefeningen geschikt, waarbij je het eigen lichaamsgewicht moet dragen. Sporten, die daarvoor zijn, volleybal en aerobics. Wandelen en traplopen dragen ook bij aan sterkere botten.

 

Balansoefeningen

Balansoefeningen zijn oefeningen gericht op het verbeteren van je evenwicht terwijl je staat of beweegt, zoals op één been staan, voet voor voet over een lijn lopen of een voorwerp van de grond oprapen.

Voor advies over en opstellen van een programma dat voldoet aan de nieuwe beweegrichtlijnen, kunt u bij ons terecht.

Dry Needling

U kunt nu ook voor “dry needling” bij ons terecht. Rikst heeft de opleiding hiervoor met succes afgesloten. Meer informatie vindt u onder “specialisaties”.

Inloopspreekuur.

Sinds kort geven wij elke maandag, tussen 17.00 en 18.00 uur, gratis advies, geen behandeling, voor blessures bij sporten, en klachten bij bewegen of andere activiteiten.

Kom, als u twijfelt, bij ons langs,  nadat u van tevoren te even heeft gebeld, om lange wachttijden te voorkomen. Wij helpen u graag.

Meer bewegen bij kantoorbaan

Mensen met een kantoorbaan zouden tijdens hun werk minstens twee uur per dag van hun stoel moeten komen. Dit verkleint het risico op verschillende ziektes

Mensen met een kantoorbaan zouden tijdens hun werk minstens twee uur per dag van hun stoel af moeten komen. Dit verkleint het risico op verschillende ziektes, concluderen onderzoekers in het British Journal of Sports Medicine.

De experts maakten een grote analyse van eerdere studies over dit onderwerp. Dit betrof zowel grote bevolkingsonderzoeken in de VS en Canada, als studies naar de gezondheidseffecten op proefpersonen die meer gingen bewegen. Verder onderzoek is noodzakelijk, maar volgens de wetenschappers kun je al wel stellen dat twee uur lichte beweging tijdens kantooruren is aan te bevelen. Het verkleint de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, diabetes en sommige kankers.

Te weinig beweging
Vier uur beweging per dag zou de beste resultaten opleveren. Sommige beroepsgroepen, bijvoorbeeld leraren of verplegers, komen vaak al aan die uren, maar in veel andere beroepen wordt veel te weinig bewogen.

“Van alle tijd die we zittend doorbrengen is dat 70 procent op het werk. Daar kunnen we dus het best beginnen om dat terug te brengen”, zegt mede-auteur Gavin Bradley in de Volkskrant. Bureaus die in hoogte verstelbaar zijn worden daarom aanbevolen door de experts. Te lang staan is ook niet goed, want dat kan juist weer rugklachten veroorzaken. “Ga even wandelen of neem een andere houding aan als je je rug begint te voelen”, zo adviseren de onderzoekers.

De arbeidsfysiotherapeut richt zich op problemen die verband houden met het werk van de individuele werknemer.

Bron: Gezondheidsnet

Europeanen dikker, Nederlanders niet

Europeanen worden steeds dikker, maar de Nederlanders zijn de uitzondering op de regel; aldus de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) in een nieuw rapport.

Europeanen worden steeds dikker, maar de Nederlanders zijn de uitzondering op de regel. Dat stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een nieuw rapport, dat woensdag werd gepubliceerd.

In 2030 zijn veel meer mensen in Europa zwaarlijvig. Sterker nog, de WHO waarschuwt voor een “overgewichtscrisis van enorme omvang”. Ierland spant de kroon. Daar zal naar verwachting bijna elke volwassene over vijftien jaar te dik zijn.

De WHO keek naar de Body Mass Index (BMI), een berekening die wordt gemaakt aan de hand van het gewicht en de lengte van mensen. Een BMI van boven de 25 telt als overgewicht, een BMI hoger dan 30 wordt obesitas genoemd.
De Ieren, Spanjaarden, Grieken, Zweden, Oostenrijkers en Tsjechen zijn de volkeren waar de BMI’s het hardst stijgen. Ook de Britten worden rap dikker.

Uitzondering
De Nederlanders vormen de welkome uitzondering op de regel. In 2010 was hier 54 procent van de mannen te dik, in 2030 is dat volgens het rapport minder dan de helft. Bovendien daalt het percentage mannen met obesitas van 10 naar 8 procent. Het percentage vrouwen met obese daalt van 13 naar 9 procent.

Desondanks raadt de WHO de regering aan om meer te doen om marketing voor ongezond eten te voorkomen en gezond eten te stimuleren.

Bron: NU.nl

Hooikoorts??

Bij medical taping is een tapetoepassing bekend, die hooikoortsklachten sterk kan verminderen. Wij gebruiken die regelmatig met succes.

Ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking heeft last van hooikoortsklachten. Deze klachten beginnen vaak in de lente door het stuifmeel van bomen, grassen en planten. Het afweermechanisme reageert sterk, waardoor de slijmvliezen veel meer slijm gaan produceren, hetgeen een reeks van klachten veroorzaakt, zoals een loopneus, niezen, verstopte neus, branderige- of traanogen. Net zoals door een bindweefselmassage invloed kan worden uitgeoefend op segmentale relaties binnen het lichaam, heeft een behandeling met medical tape ook effect op die structuren. De behandelmethode voor tapen bij C.O.P.D.- en bij hooikoorts-patiënten komen met elkaar overeen. We hebben deze behandeltechniek inmiddels regelmatig toegepast met uitstekende resultaten. Ruim 80% van de behandelde mensen gaf een sterke afname van de klachten aan, ook op langere termijn. Als u belangstelling heeft, neem dan contact met ons op door te bellen of middels het contactformulier.

 

Wilt u persoonlijk advies of het inloopspreekuur bezoeken?